Publishing Partner: Cambridge University Press CUP Extra Publisher Login

New from Cambridge University Press!

ad

Revitalizing Endangered Languages

Edited by Justyna Olko & Julia Sallabank

Revitalizing Endangered Languages "This guidebook provides ideas and strategies, as well as some background, to help with the effective revitalization of endangered languages. It covers a broad scope of themes including effective planning, benefits, wellbeing, economic aspects, attitudes and ideologies."



E-mail this page

We Have a New Site!

With the help of your donations we have been making good progress on designing and launching our new website! Check it out at https://linguistlist.org/!
***We are still in our beta stages for the new site--if you have any feedback, be sure to let us know at webdevlinguistlist.org***

Dissertation Information


Title: Rhétorique de la Découverte et de la Vulgarisation Scientifique: Une étude des Figures de l'analogie dans le Discours de la Génitique Add Dissertation
Author: Jean-André Charconnet Update Dissertation
Email: click here to access email
Institution: Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis, Linguistics
Completed in: 1999
Linguistic Subfield(s): Discourse Analysis;
Director(s): Ali Bouacha

Abstract: Cette thèse présente une étude des figures de l'analogie dans le discours de la génitique, ainsi qu'une réflexion plus large sur le raisonnement analogique, ses rapports avec les découvertes scientifiques et leur diffusion. L'analogie et ses traces dans le discours, les figures, ont de tout temps posi problème aux linguistes comme aux logiciens. Il suffit pour s'en convaincre de parcourir à nouveau, comme nous le faisons dans les premiers chapitres de cette thèse, l'histoire de la rhétorique et d'observer les analyses sur le raisonnement analogique. La question de la valeur probante de l'analogie, de son usage dans les sciences " dures " comme illustration ou moyen heuristique sont des interrogations primordiales pour les logiciens, les philosophes et les épistimologues. Comme le fait remarquer Perelman, le scientifique peut se laisser guider par des analogies, en particulier lorsqu'il aborde un nouveau domaine de recherches.