Publishing Partner: Cambridge University Press CUP Extra Publisher Login

New from Cambridge University Press!

ad

Revitalizing Endangered Languages

Edited by Justyna Olko & Julia Sallabank

Revitalizing Endangered Languages "This guidebook provides ideas and strategies, as well as some background, to help with the effective revitalization of endangered languages. It covers a broad scope of themes including effective planning, benefits, wellbeing, economic aspects, attitudes and ideologies."


We Have a New Site!

With the help of your donations we have been making good progress on designing and launching our new website! Check it out at https://linguistlist.org/!
***We are still in our beta stages for the new site--if you have any feedback, be sure to let us know at webdevlinguistlist.org***

Academic Paper


Title: Le 'r' et le 'w' en Créole Haïtien: 1, 2 ou 3 phonèmes?
Paper URL: http://www.linkedin.com/in/jeffallen
Author: Jeff Allen
Email: click here TO access email
Homepage: http://www.linkedin.com/in/jeffallen
Institution: SAP Research
Author: Christopher Hogan
Institution: Carnegie Mellon University
Linguistic Field: Computational Linguistics; Phonetics; Phonology; Sociolinguistics; Text/Corpus Linguistics
Subject Language: Creole, Haitian
Creole, Haitian
Abstract: Nous prenons comme point de départ la correspondance phonétique et phonologique des formes graphémiques 'r' et 'w' en créole haïtien./L//L/Dans un premier lieu, nous faisons un survol de la littérature disponible à propos du statut phonémique de 'r' et 'w' dans cette langue. Les analyses faites jusqu'à présent par des linguistes prétendent que le créole haïtien dispose de 2 ou 3 phonèmes distincts. Nous notons pourtant que ces recherches se basent sur le principe de l'intuition humaine dans la perception de la langue./L//L/Deuxièmement, nous recherchons à établir des phonèmes contrastifs qui pourraient être utiles dans le traitement automatique des langues ainsi que dans les efforts de l'alphabétisation et l'éducation. Nous bénéficions des données trouvées dans un corpus textuel de 1,2 million de mots et un total d'environ 30 heures de fichiers électroniques de son. Les textes ont été fournis par une vingtaine de ressources indépendantes et les enregistrements représentent plus d'une centaine de locuteurs natifs du créole haïtien. Nous employons des moyens informatisés afin de déterminer les correspondances./L//L/Nous espérons que cette nouvelle approche, et les résultats obtenus, pourraient renouveler ce vieux débat des études créoles en nous aidant tous à réfléchir sur les éléments phonémiques de base de cette langue.
Type: Individual Paper
Status: Completed
Venue: Paper presented at the 9è Colloque du Comite International des Etudes Créoles. Held at the Université de Provence, Aix-en-Provence, France, 24 - 29 June 1999
URL: http://www.linkedin.com/in/jeffallen
Add a new paper
Return to Academic Papers main page
Return to Directory of Linguists main page